سنگ مرغوب چه مشخصاتی دارد

سنگ مرغوب

سنگ های طبیعی یکی از پرکاربردترین مصالح در صنعت ساختمان به شمار می آیند. این سنگ ها شامل دیوریت، کوارتزیت، مرمر،  سنگ تراورتن، گرانیت و مانند آن است. سنگ های طبیعی مرغوب در معادن طبیعی سطح زمین یافت می شوند و برای نمای بیرونی ساختمان و فضای داخلی آن به وفور استفاده می شوند.

همچنین در طراحی نمای داخلی و بیرونی از جمله؛ در کفپوش حیاط و سالن ، دیوارها ، میز در آشپزخانه و طراحی سرویس بهداشتی استفاده می شوند.

سنگ های ساختمانی تزیینی با توجه به منطقه مورد استفاده در چند گروه شامل؛ سنگ های بلوک، سنگریزه ،سنگ های برش خورده و سنگ های صیقلی و زبر طبقه بندی می شوند. هر کدام از این سنگ ها با توجه به ویژگیهایی که دارند در مکان مربوطه مورد استفاده قرار می گیرند.

در نمای بیرونی و داخلی ساختمان باید از سنگ های مرغوب و با کیفیت استفاده کرد. با توجه به اهمیت این موضوع ما در این مقاله به برخی مشخصات سنگ مرغوب در ساختمان سازی اشاره می کنیم. تا در انتخاب سنگ مناسب و با کیفیت بتوانیم به شما کمک کنیم. پس ما را در ادامه مطلب همراهی کنید.

سنگ مرغوب چه مشخصاتی دارد؟

از دیر باز تاکنون سنگ را به عنوان یک نماد برای استحکام و مقاومت بالا به خوبی یاد می شود. با توجه به همین ویژگی امروزه بیشتر از قبل در ساخت وساز و دکوراسیون ساختمان از آن استفاده می شود. در واقع سنگ های طبیعی با کیفیت نسبت به سنگ های دیگر کاربرد بیشتری خواهند داشت.

استحکام

مهمترین ویژگی یک سنگ مرغوب استحکام و مقاوت بالای آن در برابر هر گونه فشار یا عوامل مخرب می باشد. سنگ مرغوب باید از کیفیت بالایی برخوردار باشد و به راحتی تخریب نشود.

دوام

سنگ مرغوب باید در تمام شرایط اقلیمی ثابت بماند و همچنین در برابر تمام اثرات مخرب طبیعی نیز مقاومت کند و برای مدت طولانی به خوبی دوام بیاورد.

وزن و حجم مناسب سنگ های مرغوب

سنگ طبیعی باید حجم و وزن مناسبی داشته باشد تا به خوبی با وسایل حمل و نقل بتوان آن را به مکان مورد نظر جابه جا کرد.

شکل ظاهری سنگ مرغوب

شکل ظاهری سنگ نیز از اهمیت بالایی برخوردار است، سنگ طبیعی باید شکل و ظاهر خوبی داشته باشد و کمتر به عملیات ظاهر سازی با ابزار احتیاج داشته باشد.

سخت بودن

سنگ طبیعی باید به اندازه کافی قوی و سخت باشد تا بتواند تمام تنش های وارده بر اثر نیروهای لرزه ای، باد و باران را به راحتی تحمل کند.

خاصیت جذب و تخلخل

سنگ طبیعی نباید متخلخل باشد و اجازه عبور آب باران یا هر نوع آب اسیدی را ندهد و در نتیجه نسبت به هر نوع مایعی نیز نفوذ ناپذیر باشد.

خواص سنگ ساختمانی خوب بافت

یک سنگ ساختمانی خوب باید ساختار کریستالی خوبی داشته باشد که عاری از حفره ها، ترک ها یا تکه های مواد نرم یا سست باشد. سنگ هایی با چنین بافتی بسیار قوی و بادوام هستند.

سخن پایانی

امروزه به دلیل نیاز به طراحی نمای بیرونی و دکوراسیون داخلی ساختمان از سنگ های طبیعی بیش از گذشته استفاده می شود. سنگ طبیعی مرغوب باید از مشخصات گفته شده در مقاله برخوردار باشد تا در نتیجه عمر و دوام بالایی در ساختمان داشته باشد.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button
×