رزین اپوکسی و موارد استفاده از آن چیست

رزین اپوکسی

رزین اپوکسی

همه ی ما می دانیم که ساختمان سازی در دنیای امروزی رو به گسترش است. حال در محیط های مختلف دیده می شود که افراد از انواع گوناگون مواد برای افزایش مقاومت و افزایش زیبایی آن استفاده می کنند. یکی از این مواد منحصر به فرد، اپوکسی است.

اپوکسی یا رزین اپوکسی امروزه در محیط های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد و کاربرد های فراوانی دارد. این ماده ی صنعتی از ترکیب عناصر مختلفی به وجود می آید. و می تواند علاوه بر افزایش زیبایی محیط و اجسام، در افزایش مقاومت و استحکام آن ها نیز نقش مؤثری را ایفا کند.

این ماده ی شیمیایی جزو خانواده ی مواد دو جزیی است. دلیل این رده بندی این است که رزین اپوکسی از دو جزء هاردنر و رزین تشکیل می شود. استفاده از این ماده نیازمند رعایت نکات مهمی در این زمینه است و شرایط خاصی را در بر می گیرد.

به هر حال ما در ادامه ی این مطلب قصد داریم شما عزیزان را با اپوکسی و کاربرد های گوناگونی که این ماده دارد، آشنا کنیم.

اپوکسی چیست؟

به دلیل این که بسیاری از افراد هنوز با مواد مختلف شیمیایی آشنایی ندارند، ممکن است هنگام شنیدن نام اپوکسی این سوال برایشان پیش بیاید که اپوکسی چیست؟

 ماده ای است که از دو پایه ی رزینی و هاردنری تولید می شود و عناصر شیمیایی مخصوصی در تولید آن سهیم هستند. رزینی که در تولید اپوکسی کاربرد دارد، در انواع مختلفی تولید شده و به بازار عرضه می شود. اما خریدار باید دقت کند که رزینی را انتخاب نماید که با کاربرد مورد نظر او هماهنگ باشد.

پایه ی دیگر این ماده، پایه ی هاردنری است. در واقع هاردنر این قابلیت را به مواد اپوکسی می دهد که سریع تر خشک شوند و ثابت بمانند. البته مواد اپوکسی و رزین آن به گونه ای است که حتی پس از ترکیب شدن با هاردنر نیز به یک الی دو روز زمان برای خشک شدن نیاز دارد.

هاردنر های کاربردی در اپوکسی به دو دسته ی هارنر های پلی آمین و هاردنر های پلی آمید تقسیم می شوند.
بیشتر اوقات از هاردنر های پلی امین در تولید اجسام دکوراتیو استفاده می شود اما کاربرد هاردنر پلی امید این گونه نیست و بیشتر اوقات در محیط های صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد.

موارد استفاده از اپوکسی

امروزه استفاده از اپوکسی در تمامی ابعاد زندگی انسان افزایش پیدا کرده است. این ماده ی شیمیایی در تولید انواع مصنوعات و انواع محیط ها به کار گرفته می شوند.

اصلی ترین کاربرد ها

• یکی از اصلی ترین و‌مهم ترین کاربرد های رزین اپوکسی این است که از آن می توان در محافظت کردن از لوله های ساختمانی استفاده کرد. علاوه بر این، این ماده ی صنعتی در تقویت  انواع سنگ های به کار رفته در محیط نیز کاربرد دارد.

• کاربرد دیگر آن در تولید زیور آلات می باشد. باید بگوییم که امروزه در تولید انواع زیور آلات مخصوص خانم ها از این ماده استفاده می شود. در اصل اپوکسی علاوه بر زیبایی ظاهری، می تواند زیور آلاتی ماندگار را برای شما خانم ها به ارمغان بیاورد.

• یکی دیگر از برجسته ترین کاربرد هایی که رزین اپوکسی دارد این است که از این ماده در کف ساختمان ها و برای زیباتر سازی آن ها استفاده می کنند.

• از دیگر کاربرد ها، می توانیم به کاربرد های صنعتی این ماده اشاره کنیم. در واقع در صنایع گوناگون از رزین اپوکسی برای افزایش مقاومت محصولات تولید شده استفاده می شود.

• یکی دیگر از کاربردهای این ماده ی شیمیایی این است که می تواند در محیط های گرم به کار گرفته شود. چرا که این ماده در مراحل تولید خود گرما می بیند و از این نظر مقاومت پیدا می کند.

نکات مهم در زمینه ی خرید اپوکسی

همان طور که گفتیم، اپوکسی کاربرد گوناگونی دارد. پس باید این ماده را با توجه به نکات مهمی که در زمینه ی خرید آن مطرح است، به کار ببندید.

این نکات عبارتند از:

• از آنجایی که هاردنر های مخصوصی برای ترکیب شدن با رزین اپوکسی در بازار وجود دارند، باید دقت کنید که متناسب با کاربری رزین اپوکسی، هاردنر بخرید. در غیر این صورت اپوکسی خشک نمی شود و می‌تواند به محیط آسیب برساند.

• نکته‌ ی دیگری که در این زمینه حائز اهمیت است این است که شما باید از رقیق کننده های مخصوص برای استفاده کردن از این ماده، استفاده نمایید.

• گاهی اوقات برای این که زیبایی اپوکسی افزایش پیدا کند، آن را رنگ آمیزی می کنند.

بعضی وقت ها نیز در همان مراحل تولید افراد تلاش دارند که رنگ را با مواد اپوکسی مخلوط کنند. به هر حال باید توجه داشته باشید که از اپوکسی در چه ‌محیطی استفاده می کنید. و سپس متناسب با کاربرد آن، نوع رنگ مخصوص را انتخاب کنید.

علاوه بر این دقت داشته باشید که برای انواع رنگ های اپوکسی، از انواع گوناگون رزین و هاردنر باید استفاده نمود. امیدواریم با به کار گیری این نکات بتوانید از رزین اپوکسی در محیط های مناسب و متناسب با کاربرد آن استفاده نمایید.

قیمت اپوکسی

امروزه یکی از نکات مهم و حائز اهمیت در خرید اپوکسی، قیمت آن است. فروشگاه های بسیاری در زمینه ی عرضه ی اپوکسی مشغول به فعالیت هستند که فقط تعداد کمی از آن ها اپوکسی را با قیمت مناسب می فروشند.

به طور کلی قیمت رزین های اپوکسی ای که امروز مورد استفاده در تمامی امور قرار می گیرند، از عوامل متعددی تأثیر می پذیرند. یکی از عوامل مؤثر بر قیمت اپوکسی این است که شما از چه نوع رزین و چه نوع هاردنری قرار است استفاده کنید.

بدون شک هر هاردنر و رزینی که در بازار موجود است، قیمتی منحصر به فرد دارد. بنابراین این عامل می تواند قیمت اپوکسی را افزایش دهد و یا آن را پایین بیاورد.

عامل مهم دیگری که می تواند در قیمت خرید رزین اپوکسی تأثیر گذار باشد، فروشگاهی است که شما از آن خریداری می کنید.
اگر شما این ماده ی شیمیایی را از ما بخرید، به جرئت می توانیم بگوییم که آن را ارزان تر از هر جای دیگری خریداری نموده اید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button
×