زرد شدن سنگ نمای ساختمان ها

زرد شدن سنگ نمای ساختمان

همه افراد برای سنگ نمای ساختمان خود به دنبال سنگ هایی هستند که عیب کمتری داشته باشند. به عنوان مثال: بعضی از سنگ ها به دلیل انجام عملیاتی چون فرآوری کیفیت بالایی پیدا می کنند.

اما گاهی این امکان وجود دارد که بعد از نصب و گذشت زمان در سنگ نمای ساختمان خود متوجه لکه ‌های زرد رنگ شوند که پیش از رفع آن باید ابتدا علت آن را جویا شوند.

مشکل زرد شدن سنگ نمای ساختمان مشکل غیر عادی نیست که شما را دچار نگرانی کند در حالی که نفوذ آب به سنگ ها یکی از رایج ترین دلایل این موضوع می باشد.

اما دلایل دیگری هم هستند که منجر به زرد شدن سنگ نمای ساختمان می شوند. اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که با این مشکل مواجه می باشید خواندن این مقاله برایتان خالی از لطف نیست.

نگهداری نادرست و غیر اصولی

زمانی که سنگ نمای ساختمان قدیمی می شود، سطح صیقلی و صاف آن دچار خراشیدگی و فرسودگی شده و این فرسودگی منجر به تشکیل سطح ناصاف و آلودگی پذیر می شود.

حال در این مواقع اگر افراد برای از بین بردن این آلودگی ها از تمیز کننده و پاک کننده های نامناسب استفاده کنند این آلودگی در درزها و منافذ سنگ تجمع پیدا می ‌کند. و همین اتفاق دلیل زرد شدن سنگ نمای ساختمان ها می باشد.

به شما توصیه می شود برای جلوگیری از این امر، زمین شوی هایی که برای استفاده از سرویس های بهداشتی یا تمیز کردن سرامیک های آشپزخانه می باشد را به کار نبرید.

اما برای رفع این مشکل، زمانی که شما متوجه زرد شدن سنگ نمای ساختمان خود شدید،( که ناشی از نگهداری غیر اصولی آن می باشد.) سنگ را باید با پاک کننده های مخصوص خود تمیز کنید و از این مسئله اطمینان حاصل کنید که تمیز کننده ای که خریداری کردید قلیایی باشد و نه اسیدی! چرا که پاک کننده هایی که دارای اسید می باشند منجر به کدر شدن سنگ ها می ‌شوند.

هنگام استفاده از پاک کننده های قلیایی برای تمیز کردن زرد شدن سنگ نمای ساختمان بهتر است از برس نرم استفاده کنید و آن را به سنگ موردن نظر خود بمالید و پس از آن عمل آبکشی را انجام دهید.

فکر نکنید که با انجام یک بار تمام آلودگی سنگ نمای ساختمان از بین می رود. چرا که در بعضی موارد ممکن است این کار چندین بار تکرار شود تا تمامی کثیفی هایی که در درز سنگ ها جاساز شده از بین برود. اگر این کار را انجام دادید و زردی سنگ نمای ساختمان شما برطرف نشد علت بعدی را در نظر داشته باشید.

انباشته شدن روکش ها دلیلی بر زرد شدن سنگ نمای ساختمان

در بیشتر موارد سنگ نمای ساختمان ها با استفاده از روکش که بیشتر این روکش ها به طور اختصاصی برای استفاده در سنگ نمای ساختمان ها طراحی نشده اند ‏ و گاها هم دارای کیفیت بالایی نیستند، پوشانده می شوند.

به همین دلیل خود روکش ها به مرور زمان دچار تغییر رنگ شده و شروع به زرد شدن می‌ کنند. از آنجایی که استفاده از روکش های چند لایه یک کار غیر معمولی نیست با انباشته شدن آنها پوشش نرم شده و آلودگی ها به راحتی در درزهای این روکش ها قرار می گیرند. به همین دلیل است که به صورت مکرر نیاز به تمیز شدن دارد.

برای از بین بردن زرد شدن سنگ نمای ساختمان، که به دلیل تجمع پوشش ها در سنگ نمای ساختمان شما ایجاد می شود باید با استفاده از یک برش دهنده این پوشش برداشته شود و از آنجایی که این کار امری بسیار تخصصی می باشد پیشنهاد می کنیم توسط متخصص انجام شود.

اگر سنگ نمای ساختمان شما دچار تبلور شده باشد برای از بین بردن زردی آن باید لایه ای که دچار تبلور شده از بین برود که در اغلب موارد این لایه با پولیش های پودری از بین می رود. اگر با انجام این کار هم مشکل زردشدن سنگ نمای ساختمان شما برطرف نشد به بررسی علت بعدی بپردازید.

 

زرد شدن سنگ نمای ساختمان ها
زرد شدن سنگ نمای ساختمان ها

لکه های آهن

 دلیل دیگری که می تواند باعث زرد شدن سنگ نمای ساختمان شود لکه های آن می باشد. خیلی از سنگ هایی که برای نمای ساختمان ها استفاده می شود دارای رسوبات آهن می باشند و از آن جایی که آهن یک ماده معدنی در سنگ است این امکان وجود دارد که در سراسر سنگ باشد.

اگر آهن در سنگ نمای ساختمان شما وجود داشته باشد و در معرض آب یا اکسید کننده های دیگر قرار بگیرد، شروع به اکسید شدن میکند و این یکی از دلایلی است که توصیه می‌ شود از سنگ مرمر در مکان‌ های استفاده نکنید که به طور مداوم در معرض آب باشند.

از آنجا که سنگ مرمری که برای نمای ساختمان از آن استفاده می کنند می تواند سال ها بدون تغییر رنگ و زرد شدن باقی بماند اما با گذشت زمان آهسته شروع به زرد شدن میکند و در شرایط خاص رنگ خود را کاملا از دست داده و قهوه‌ای رنگ می شود یا به بیانی دیگر فرآیندی مانند زنگ زدگی آهن انجام می شود.

به عنوان مثال: اگر یک تیکه آهن را در معرض آب و یا هوا قرار دهید دچار زنگ زدگی شده، تغییر رنگ داده و به رنگ قهوه‌ای در می آید. همین موضوع در مورد آهن موجود در سنگ هم صدق می کند و اگر در معرض آب قرار بگیرد دچار زرد شدگی می شود.

روش حل مشکل زرد شدن سنگ نمای ساختمان

اگر سنگ نمای ساختمان شما در این شرایط دچار تغییر رنگ شود بازگشت آن بسیار دشوار است و در بیشتر موارد ممکن است نیاز به تعویض سنگ باشد اما غیر ممکن نیست، ولی پیش از امتحان کردن روش هایی که برای از بین بردن این مشکل مناسب است ابتدا باید مشخص شود که زردی سنگ به دلیل آهن موجود در آن است یا خیر؟

برای از بین بردن زرد شدن سنگ نمای ساختمان باید به کارشناسان و متخصصین این کار مراجعه شود. چرا که این افراد با استفاده از محلولی خاص و با ریختن آن در روی سنگ هایی که دچار زرد شدگی شدند، می توانند این مشکل را برطرف کنند.

به طوری که این محلول را در آب مخلوط کرده و بر روی سنگ های زرد شده می ریزند و برای چند ساعت اجازه می دهد این محل روی سنگ بماند تا سنگ مرطوب نگه داشته شود.

بعد از اینکه محلول بر روی سنگ خشک شد محلول های اضافی را برداشته و با آب سنگ را می شویند، همین مسئله منجر به از بین رفتن زرد شدگی سنگ نمای ساختمان می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button
×