ساب سنگ چیست و زمان استفاده از آن

ساب سنگ

شاید تا کنون نام ساب سنگ را شنیده باشید. ساب سنگ به وسیله ای گفته می شود که در فرآیند بهبود وضعیت سنگ ها، لایه ای را از روی سنگ بر می دارد و سطح آن را صاف می کند.

از آن جایی که سنگ یک ماده ی معدنی محکم و مقاوم است، به راحتی توسط دست انسان یا وسیله های دستی نمی تواند صاف شود و نیاز به وسیله ای دارد که از پس این کار بر بیاید.

در واقع هدف اصلی ساب زدن سنگ ها این است که آلودگی های موجود بر سطح سنگ از بین بروند و سطحی صاف به وجود بیاید. این کار باعث می شود که افراد بتوانند در تمامی زمینه ها از سنگ استفاده کنند .

همه ی ما می دانیم که سنگ یکی از مواد گران قیمت ساختمانی است و اگر در استفاده و خرید آن دقت نشود، ممکن است فرد ضرر کند. از این رو پیشنهاد می شود که به منظور استفاده از انواع سنگ، سنگ هایی را انتخاب کنید که ساب خورده باشند. در ادامه با ما همراه باشید تا شما عزیزان را با مراحل ساب زدن و زمان استفاده از ساب سنگ آشنا کنیم.

مراحل استفاده کردن از ساب سنگ

امروزه دستگاه هایی که فرآیند ساب زدن سنگ را انجام می دهند، انواع گوناگونی دارند که ما در ادامه انواع مختلف این دستگاه ها را برای شما عزیزان تشریح می کنیم.

در مرحله ی ابتدایی ساب زدن سنگ باید درجه ی دستگاه را به گونه ای تنظیم کنید که بتوانید به خوبی سنگ را ساب بزنید.
سپس باید پدی را برای ین کار انتخاب کنید و آن را درون دستگاه و در محل مربوطه قرار دهید. پد ساب زدن در ابتدا باید زبر باشد تا بتواند تمامی پستی ها و بلندی های سطح سنگ را از بین ببرد.

در مرحله ی بعد برای این که سطح سنگ نرم شود، از پد های نرم ساب زنی استفاده می شود. این کار همچنین باعث می شود که درز های موجود بر سطح سنگ نیز پوشیده شوند.

در مرحله ی پایانی ساب زدن سنگ پس از این که سطح سنگ صاف شد، روی آن پولیشی می زنند که سنگ درخشان تر شود و قابلیت استفاده در تمامی محیط ها را داشته باشد. در اصل با عملیات پولیش کاری سنگ مورد نظر جلا می بیند.

انواع دستگاه های ساب زدن سنگ

امروزه برای این که فرآیند ساب زدم به خوبی هم برای سنگ های کوچک و هم برای سنگ های بزرگ انجام شود، دستگاه های مختلفی در انواع گوناگون تولید شده اند.

دستگاه های سه فاز

از دستگاه های سه فاز ساب زنی بیشتر در محیط های صنعتی و معادن بزرگ استخراج و طبقه بندی سنگ استفاده می شود.
این گونه از دستگاه ها نیازمند آن هستند که ساختمان مورد نظر برق سه فاز صنعتی داشته باشد.

دستگاه های تک فاز

دستگاه های تک فاز نیز به دستگاه هایی گفته می شود که با برق شهری کار می کنند و بیشتر اوقات در کارگاه های کوچک کاربرد دارند.این دستگاه های ساب نسبت به ساب های سه فاز دقت کمتری دارند و از کیفیت چندان مناسبی برخوردار نیستند.

دستگاه های دستی

گونه ی سوم دستگاه های ساب زنی، دستگاه های دستی هستند. این دستگاه ها همان طور که از نامشان پیداست، با نیروی دست انسان کار می کنند اما باید بدانید که این دستگاه ها از دقت کمتری نسبت به دو گونه ی فوق برخوردارند و ممکن است جان انسان را نیز تهدید کنند.

از این رو توصیه می شود که در هر محیطی از دستگاه هایی استفاده کنید که متناسب با آن باشد. برای مثال اگر شما در محیط های شهری و کارگاه های کوچک از ساب های سه فاز استفاده کنید، مدام باید شاهد قطع و وصل شدن برق ساختمان باشید.
این کار باعث می شود که دیگر دستگاه های برقی شما نیز بسوزند.

زمان استفاده از ساب سنگ

استفاده از ساب سنگ زمان خاص و ویژه ای دارد. برخی از زمان هایی که لازم است از ساب سنگ استفاده شود عبارتند از:
• زمانی که پیمان کار یک ساختمان متوجه شود که سنگ های کف ساختمان با یکدیگر تراز ندارند، باید از ساب سنگ استفاده نماید.

گاهی اوقات دیده می شود که برخی از مکان ها به دلیل نشتی یا عدم تبحر در بنایی، هم تراز نیستند. در این صورت باید از دستگاه های ساب زن برای هم تراز کردن سطح مورد نظر استفاده کرد.

• بعضی وقت ها جرم هایی وجود دارند که به سطح سنگ می چسبند و به راحتی از آن جدا نمی شوند.
در این صورت نیز می توانید با استفاده از ساب سنگ، این جرم ها را از بین ببرید.

• از ساب سنگ در زمان های که سنگ دچار شکستگی شود نیز استفاده می شود. بعضی وقت ها دیده می شود که برخی از سنگ هایی که در کف ساختمان وجود دارند، در اثر عوامل مختلف شکسته شده اند.

اگر شما نیز شکستگی هایی را بر روی سنگ منزل یا سنگ محیط مورد نظر خود مشاهده کردید، می توانید این شکستگی ها را با استفاده از ساب سنگ ترمیم کنید و هزینه های تعویض سنگ را تا حد زیادی کاهش دهید.

نکات مهم در زمینه ی استفاده از ساب سنگ

اگر شما نیز جزو افرادی هستید که در محیط کاری خود از دستگاه های ساب زن استفاده می کنید، باید برخی از نکات ضروری و مهم در این زمینه را به کار بگیرید.

اولین نکته ی قابل توجه این است که شما هنگام کار با هر دستگاهی باید از دستکش های ایمنی استفاده کنید. نکته ی بعدی این است که شما برای پولیش زدن سنگ از مواد مرغوب و درجه یک استفاده نمایید.

بی شک اگر موادی که برای پولیش کاری استفاده می شوند مقاومت چندانی نداشته باشند، نمی توانند به خوبی سنگ را جلا دهند و سطح آن را صاف کنند.

نکته ی قابل توجه دیگر در این زمینه این است که شما باید دستگاهی مناسب را خریداری کنید. از آنجایی که دستگاه های ساب زنی در انواع گوناگون تولید می شوند، کاربرد های گوناگونی دارند که باید بر اساس کاربرد مورد نظر خود، دستگاه ساب مناسبی را انتخاب نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button
×