سنگ مرمریت دهبید

سنگ مرمریت دهبید

خرید مستقیم از کارخانه

ارسال در کوتاه ترین زمان

ضمانت کیفیت محصول

سنگ مرمریت دهبید چیست

سنگ مرمریت دهبید یک سنگ از خانواده سنگهای مرمریت است، مرمریت خود نوعی سنگ دگرگونی شده است که حاصلی از تغییر ساختار کلسیت و دولومیت می باشد و همچنین در بعضی از مواقع کوارتز جهت پرکنندگی فاصله بین بلور های تشکیل شده است.

سنگی که در کانی های تشکیل دهنده خود کوارتز(ماسه سنگ غنی شده) دارد دارای استحکام بالایی می باشد. سنگ دهبید یک سنگ لاکچری و براق با سطح رویه صاف و صیقلی است که خاستگاه آن معادن شهرستان صفاشهر از استان فارس می باشد.

زمینه اصلی سنگ دهبید کرم می باشد که براساس معادن استخراج شده ممکن است به کرم روش ،کرم ساده،کرم رگه دار و….. تغییر رنگ دهد.

ویژگی سنگ مرمریت دهبید

سنگ دهبید دارای تاب فشاری بسیار خوبی می باشد. درصد جذب آب سنگ مرمریت دهبید بسیار کم است. میزان تخلخل این سنگ بسیار کم می باشد.ساب پذیری و برش بر روی این سنگ بسیار بالا است.

مقاومت آن به مواد اسیدی همانند سنگ مرمریت بسیار کم است. مدول الاستسیته آن در حدود الاستیک –پلاستیک می باشد .تراکم این سنگ به علت بافت کریستالی ریز آن بسیار بالا می باشد. سنگ دهبید بسیار جلاپذیر است. در جدول زیر برخی خواص مکانیکی این سنگ مشاهده می کنید.

 

 

آنالیز سنگ مرمریت دهبید

 

آنالیز سنگ مرمریت دهبید

سنگ مرمریت دهبید یک سنگ بسیار لاکچری باسطحی بسیار صاف و براق که برای براقی بیشتر در پرداخت رویه آن از رزین استفاده می کنند. سنگ دهبید را می توان در پرداخت آن در رویه از مواد یو وی جهت پایداری بیشتر رنگ آن و محافظت در مقابل اشعه رادیو اکتیو استفاده کرد.

تاب فشاری و تراکم سنگ دهبید بعلت بافت ریز بلورهای کریستالی تشکیل دهنده آن که نزدیک بهم قرار گرفته اند بسیار بالا می باشد. درصد جذب آب آن بسیار پایین می باشد به همین علت مقاومت خوبی در مقابل هوازدگی دارد.

استفاده از سنگ دهبید در مناطق سرد و مرطوب بعلت احتمال ترک خوردن آن و در مکانهای دارای مواد اسیدی توصیه نمی شود.این سنگ دارای مقاومت برشی خوبی می باشد که به دو صورت مربعی(تایل ) و اسلب برش داده می شود.

کاربرد سنگ مرمریت دهبید

کاربرد سنگ دهبید به دو صورت استفاده در پوشش نمای داخلی و مصنوعات سنگی تقسیم بندی می شود. از مصنوعات سنگی که با این سنگ ساخته می شود میتوان به جلو مبلی ،مجسمه ،گلدان،شومینه و …. اشاره کرد.

سنگ دهبید را بیشتر برای پوشش داخلی خصوصا کفپوش ساختمان و راه پله استفاده می کنند و از آن بعلت وزن بالای آن و همچنین چسبندگی کم آن با ملات و احتمال تر ک خوردن در شرایط محیطی سرد مرطوب در پوشش نمای خارجی استفاده نمی کنند.

به همین دلیل استفاده از آن در بدنه حمام و سرویسهای بهداشتی توصیه نمی شود. سنگ دهبید بعلت داشتن سطحی یک دست و براق جز سنگهای بسیار شیک به شمار می رود که بیشتر برای کفپوش لابی هتلها و ساختمانهای مجلل بکار می رود.

مزایای

از مزیتهای سنگ دهبید می توان به صاف و یک دست بودن سطح رویه آن اشاره کرد. در خشندگی بسیار زیبا و در کنار برش پذیری و جلاپذیر بودن از دیگر مزیت های آن می باشد.

کم رگه و تقریبا بدون رگه بودن سنگ مرمریت دهبید از این سنگ ؛یک سنگ صادراتی ساخته است که در بازارهای جهانی بنام Royal Bottinico شناخته می شود که ایران تنها کشور صادر کننده این نوع سنگ می باشد. همچنین دارای قیمت مناسبی می باشد.

معایب

از معایب سنگ مرمریت دهبید میتوان به مقاومت کم آنها در مقابل مواد اسیدی که بین تمامی سنگهای مرمریت مرسوم است اشاره کرد. همچنین احتمال ترک خوردن در مناطق سرد و مرطوب دیگر عیب این سنگ است.

قیمت سنگ مرمریت دهبید

عوامل مختلفی باعث بالارفتن و یا پایین آمدن قیمت سنگ مرمریت دهبید می شود که در زیر به برخی از این عوامل اشاره می کنیم.
رنگ یکی از عوامل قیمت گذاری سنگ دهبید می باشد بدین گونه که هر چه سنگ روشن تر باشد قیمت آن نیز بیشتر می شود. وجود رگه و کم فسیل بودن یکی دیگر از عوامل افزایش یا کاهش قیمت سنگ مرمریت دهبید می باشد.

اندازه و برش سنگ بصورتیکه هر چه ابعاد در خواست کننده بزرگتر باشد مثل اسلب طبعا قیمت آن نیز بیشتر می باشد. نوع تکنولوژی فرآوری سنگ میتوان باعث اختلاف قیمت سنگ مرمریت دهبید شود بدین صورت که استفاده از چسبهای اپوکسی و رزین جهت درخشش بیشتر سنگ و مواد یو وی جهت پایداری سنگ قیمت سنگ را بالا می برد. ضخامت سنگ از دیگر عاملی است که باعث افزایش یا کاهش  قیمت سنگ دهبید می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button
×